باب: لا يطوف
بالبيت
عريان، ولا
يحج مشرك.
67- Çıplak Olarak Tavaf Yapılamaz Müşrik Hac Yapamaz
حدثنا
يحيى بن بكير:
حدثنا الليث:
قال يونس: قال
ابن شهاب:
حدثني حميد بن
عبد الرحمن:
أن أبا هريرة
أخبره: أن
أبا بكر
الصديق رضي
الله عنه،
بعثه - في الحجة
التي أمره
عليها رسول
الله صلى الله
عليه وسلم قبل
حجة الوداع -
يوم النحر، في
رهط يؤذن في
الناس: ألا،
لا يحج بعد
العام مشرك،
ولا يطوف
بالبيت عريان.
[-1622-] Ebu Hureyre r.a. şöyle rivayet etmiştir: "Resûlullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem Ebu Bekir'in r.a., Veda Haccı'ndan önceki hacda hac
emirliği yapmasını ve kurban bayramının ilk günü bir grup içinde, "Dikkat
edin! Bu seneden sonra müşrikler hac yapamayacaktır ve çıplak olarak tavaf
yapılamayacaktır" şeklinde bir duyuruda bulunmasını emretmişti."
AÇIKLAMA: Hadis, namazda olduğu gibi, tavafta da setr-i
avret'in (örtülmesi gereken yerleri örtmenin) şart olduğuna delildir. Bu
hadisin bir bölümü, "namaz" bölümünün başlarında geçmişti.(Bk. 369
nolu hadis)
Hanefiler bu konuda farklı görüştedir. Onlar şöyle demiştir:
"Tavafta örtülmesi gereken yerleri örtmek şart değildir. Bir kimse
(örtünmesi gereken yerlerin bir kısmı) çıplak olarak tavaf etse Mekke'de
bulunduğu sürece tavafı iade eder. Eğer Mekke'den çıkarsa bir küçük baş kurban
kesmesi gerekir."
İbn İshak bu hadisin varid olma sebebi ile ilgili olarak şöyle
demiştir: "Bu olayı ilk olarak Kureyş'liler, Fil yılından önce veya sonra
ortaya çıkarmışlardır. Benimsedikleri bu yönteme göre, bir kişi ancak,
kendisine, başkaları tarafından çıkarılıp verilen elbise ile tavaf
yapabilecektir. Eğer bu nitelikte bir elbise bulamaz ise çıplak olarak tavaf
edecektir. Eğer bu kurala uymaz da elbisesi ile tavaf ederse tavafı bitirince
o elbiseyi atacak ve bir daha aynı elbiseyi kullanmayacaktır. İslam geldikten
sonra bu tür örfleri ve kuralların tamamını kaldırmıştır."